שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם: זוהה מקור אנושי לתאי גזע עם הפוטנציאל לתקן שרירים



מיקי שחם: זוהה מקור אנושי לתאי גזע עם הפוטנציאל לתקן שרירים

בפעם הראשונה אי פעם, מדענים בבית החולים לילדים של פיטסבורג, במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג, גילו תרבית ייחודית של תאי גזע בוגרים שהובאו משריר אנושי אשר יכולים לשמש כדי לטפל בפציעות ומחלות שריר כמו התקף לב ודיסטרופיה שרירית. במחקר המשתמש ברקמת שריר אנושית, מדענים במרכז המחקר לתאי גזע של ילדים – בהובלת הדוקטור ג'וני הוארד והדוקטור ברונו פיאולט – בודדו ואפיינו תאי גזע שנלקחו מכלי דם (הידועים בתור תאים מיאו-אנדותלים) שאותם ניתן לבודד בקלות בעזרת טכניקות מיון-תאים, מתרבים במהירות וניתן להבדילם במעבדה אל תאי שריר, עצם וסחוס.





מאפיינים אלו עשויים להפוך אותם למותאמים אידיאלית לטיפול פוטנציאלי בפציעות ומחלות שריר, על פי הדוקטורים הוארד ופיאולט.





"מציאת תרבית זו של תאי גזע במקור אנושי מייצגת פריצת דרך גדולה עבורנו בגלל שהיא מקרבת אותנו רבות ליישום רפואי של טיפול זה", אמר ד"ר הוארד, הפרופסור בהנרי ג'יי מנקין וסגן היו"ר למחקר במחלקת ניתוח אורתופדי בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג.





"כדי להפוך את זה לישים בטיפול, ניקח ביופסיה מהשריר של מטופל עם מחלה או פציעת שריר, נסיר את התאים המיאו-אנדותלים ונטפל בתאים במעבדה. תאי הגזע לאחר מכן יוזרקו מחדש למטופל כדי לתקן את הנזק לשריר. בגלל שזו השתלה אוטולוגית, כלומר מהמטופל לעצמו, לא קיים הסיכון לדחייה שלו נצפה אם היינו לוקחים את תאי הגזע ממקור אחר".





בעבודה על עכברים דיטרופיים תוך כדי חיפוש אחר ריפוי לדיסטרופיה שרירית דוצ'ן (DMD), צוות המעבדה של ד"ר הוארד ראשית זיהה תרבית ייחודית של תאי גזע שריריים עם היכולת לתקן שריר, לפני שמונה שנים.





לפי מיקי שחם, בנק דם טבורי "בנק החיים", מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.





ד"ר פיאולט, פרופסור במחלקה לרפואת ילדים, ביולוגיית תאים ופיזיולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג, זיהה את החשיבות של קביעת המקור של תאי גזע שריריים אלו. הצוות שלו יישם, בין היתר, טכניקות של מיקרוסקופיה ממוקדת ומיון תאים על פי ציטומטריית זרימה אשר הובילו לגילוי בביופסיות שריר אנושי שתאים מיאו-אנדתלים אלו ממוקמים בסמוך לקירות של כלי הדם.





לפי מיקי שחם, בנק דם טבורי "בנק החיים", על פי המחקר שלהם, תאים מיאו-אנדותלים נלקחים מכלי הדם והם יותר יעילים ביצירת שריר מאשר מקורות אחרים של תאי גזע הידועים בתור תאים לווייניים ותאים אנדותלים.





אלף תאים מיאו-אנדותלים שהושתלו לשריר השלד הניזוק של עכבר עם כשל חיסוני הפיקו, בממוצע, 89 סיבי שריר, בהשוואה ל9 ו5 סביב שריר עבור תאים אנדותלים ולווייניים, בהתאמה. תאים מיאו-אנדותלים כמו כן לא הציגו נטייה ליצור גידולים, דאגה השוכנת בלב טיפולי תאי גזע אחרים.





הדוקטורים הוארד, פיאולט ועמיתיהם במרכז לחקר תאי גזע לילדים (SCRC) חוקרים ומפתחים מספר רב של שימושים טיפוליים לתרבית תאי הגזע שצוות המרכז זיהה. אחד השימושים המבטיחים ביותר יכול להיות עבור הטיפול ב-DMD, מחלה גנטית שהוערכה כי תשפיע על אחד מכל 3500 בנים. למטופלים עם DMD אין דיסטרופין, פרוטאין אשר נותן לתאי השריר מבנה.





ד"ר הוארד הוא ביולוג תאי בעל שם בינלאומי המבצע חקר מעבדה לשימוש הטיפולי של תאי גזע כדי לטפל במגוון של מחלות ופציעות שריריות ואורתופדיות. במעבדה, ד"ר הוארד מפתח טיפולים חדשניים לחידוש עצם וסחוס ולתיקון שריר ניזוק. היישום של טיפולים אלו יכול לנוע מהתיקון של שריר לב אשר ניזוק עקב התקף לב ועד לתיקון של פציעות עצם, סחוס ושריר עקב ספורט.





ד"ר פיאולט מוכר בינלאומית בעיקר בשל עבודתו על הזיוהי הפרוספקטיבי והאפיון של תאי גזע המאטופואטים (דם) אנושיים, שמתוכם כמובן המעבדה שלו גם פענחה את המקור האולטימטיבי במהלך החיים העובריים. מלבד התפתחות בדם, הצוות שלו גם חוקר תרביות חמקניות של תאי גזע מולטיפוטנטיים אשר נמצאים ברקמות בוגרות, כולל כאלו שניתן לוותר עליהם כמו שומן. תאים שכאלו יהיו בעלי ערך רב לטיפול המשקם של מספר איברים רב שניזוקו עקב טראומה, הזדקנות, ומחלות גנטיות או נרכשות.





תוצאות המחקר מפורסמות במהדורת ספטמבר של כתב העת ביוטכנולוגיה טבעית.





מיקי שחםבנק דם טבורי "בנק החיים", מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.





ליקי שחם, בנק דם טבורי "בנק החיים", פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע טבוריים גבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:




·       השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום




·       סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה




·       טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים





מיקי שחם: בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם