שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: השתלת תאים מכלי דם עשויה להיות תחליף להשתלת איברי תורם



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: השתלת תאים מכלי דם עשויה להיות תחליף להשתלת איברי תורם

יצירת אטלס גנטי של תאי האנדותל

צוות המחקר בחן תשע רקמות שונות בהומאוסטזיס - מצב יציב ובריא - כמו גם מח כבד ועצם בהחלמה מפציעה טראומטית.

המדענים פיתחו טכנולוגיה שעזרה להם להשיג "אוכלוסייה טהורה של תאי האנדותל בזמן מהיר מאוד", אומר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר דניאל נולאן.

מהתאים האלה, ניתן לקבל תמונה של כל הגנים באוכלוסיות השונות של תאי האנדותל המכונים מיטות כלי דם.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

הם מצאו כי בתאי האנדותל יש גנים ברקמות ספציפיות עם קוד לגורמים ייחודיים כצמיחה, מולקולות הדבקות, וגורמים המסדירים את חילוף חומרים. "ידענו שמוצרי גן אלה היו קריטיים לבריאות של רקמה מסוימת, אבל לפני המחקר שלנו לא העריכו שהגורמים הללו מקורם בתאי האנדותל", אומר ד"ר נולאן.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

"מצאנו גם כי הריפוי, או ההתחדשות של רקמות, בכבד ובמח העצם היה שונה באופן בלתי צפוי - כולל מולקולות התיקון - גורמי הגדילה, שבאו לידי ביטוי על ידי תאי האנדותל", אומרת ד"ר אוליבייה אולמנטוo, שביצע את החישובים המורכבים.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם דם טבורי  – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

כלי דם שונים בין איברים שונים משום שתאי האנדותל צריכים להסתגל ללא הרף לחילוף החומרים, לצרכים ביומכניים, דלקתיים והחיסוניים של איברים מסוימים, אומר ד"ר מייקל גינסברג, עמית פוסט דוקטורט בכיר במעבדה במהלך מחקר זה. "ויש לנו עכשיו מידע כיצד תאי אנדותל למדו להתנהג בצורה שונה בכל איבר ולהתאים לצרכיהם של האיברים האלה", הוא אומר.

ממצאים אלה מעלים את השאלה כיצד יש לתאי אנדותל היכולת להסתגל לדרישות הביולוגיות של כל איבר. האם אפשר לעצב תאי האנדותל", שעשוי לאפשר למדענים לזהות את האמצעים ונתב אותם להפוך לתאי אנדותל מיוחדים יותר?

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם