שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע עלול להחמיר את הנזק ללב



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע עלול להחמיר את הנזק ללב

טיפול בתאי גזע הוא לעתים קרובות "טיפול אחרון" בחולים עם אי ספיקת לב סופנית. מחקר חדש, לעומת זאת, מגלה כי הטיפול יכול להיות מזיק יותר ממועיל אם תאי גזע לב מעורבים.

חוקרים גילו כי שימוש בתאי גזע לב של המטופלים כדי לתקן רקמת לב פגומה עלול לא רק להיות לא יעיל, אבל זה תאי גזע עשויים גם לפתח תכונות דלקתיות הגורמות נזק ללב נוסף.

פרופ' יונתן לאור, מרצה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומרכז רפואי שיבא באוניברסיטת תל אביב, ועמיתיו דיווחו באחרונה על ממצאיו בכתב העת "סירקולציה".

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

בארצות הברית, כ -5.7 מיליון מבוגרים חיים עם אי ספיקת לב. המצב מתרחש כאשר הלב כבר לא מסוגל לשאוב מספיק דם עשיר בחמצן כדי למלא את הצרכים של הגוף.

אין כרגע תרופה לאי ספיקת לב. במקרים מסוימים, המצב יכול להיות מנוהל באמצעות תרופות ושינויים באורח החיים. עבור אנשים עם אי ספיקת לב בשלב הסופי, עם זאת, ישנן אפשרויות טיפול מוגבל.

השתלת לב נותרת הטיפול העיקרי לאי ספיקת לב בשלב הסופי, אך אין מספיק לבבות התורמים כדי לענות על הצרכים של הנמען. נתונים מתוך רשת השתלות ורכישת איברים מראים כי ישנם יותר מ -3,900 חולים בארה"ב מחכים להשתלת לב. בשנה שעברה בוצעו 3,191 השתלות לב.

טיפול אחד הוא צובר פופולריות בקרב חולים עם אי ספיקת לב בשלב הסופי הוא טיפול תאי גזע עצמיים. זה כולל שימוש בתאי גזע של המטופל עצמו כדי לקדם את התחדשות של שריר הלב ותאי כלי הדם.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

תאי גזע עשויים להיות נגזרים ממח העצם או רקמת הלב של המטופל. המחקר החדש, לעומת זאת, מציע כי השימוש האחרון עשוי לעשות יותר נזק מאשר תועלת.

פרופ' ליאור ועמיתיו הגיעו לממצאי המחקר על ידי בידוד תאי גזע שנלקחו מרקמת הלב של עכברים שהותירו את תפקוד לקוי של הלב כתוצאה מהתקף לב.

לאחר מכן הזריקו החוקרים את תאי הגזע בחזרה ללבם של העכברים והעריכו כיצד הם משפיעים על שיפוץ הלב ותפקודם, בהשוואה לפתרון מלוחים.

במקום לתקן את רקמת הלב של המכרסמים, החוקרים מצאו שתאי גזע המושתלים פיתחו תכונות דלקתיות, מה שעלול להגביר את הנזק ללב.

"מצאנו שבניגוד לתפיסה הרווחת, תאי גזע ברקמות שמקורם בלבבות חולים אינם תורמים לריפוי לב לאחר הפציעה", מסביר פרופ' ליאור.

יתרה מזאת, גילינו שתאים אלה מושפעים מהסביבה הדלקתית ומפתחים תכונות דלקתיות, ותאי הגזע המושפעים עלולים אף להחמיר את הנזק לשריר הלב שכבר חולה.

מספר גדל והולך של חולי אי ספיקת לב סופניים פונים לטיפול בתאי גזע כ"מוצא אחרון ", אך החוקרים מאמינים כי יש להתייחס בזהירות לטיפול.

"ממצאינו מראים כי לתאי גזע, כמו לכל תרופה, יכולות להיות השפעות שליליות, הגענו למסקנה שתאי גזע המשמשים בטיפול לב צריכים להימשך מתורמים בריאים או להיות מהונדסים גנטית יותר עבור המטופל ".

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם