שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ניווט תאי גזע עצביים



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ניווט תאי גזע עצביים

הזרם יכול להנחות תאים מושתלים הרחק מהאף של עכברושים לעבר אזור עמוק במוחם.

תאי גזע עצביים אנושיים (ירוק) מודרכים על ידי גירוי חשמלי היגרו ו קולוניזציה של אזור החדר מתחת למוח של עכברים. תמונה זו צולמה שלושה שבועות לאחר הגירוי.

תאי גזע עצביים בדרך כלל הולכים עם זרם של מדריכים כימיים. אבל עם קצת גירוי חשמלי הם יכולים להיות משדל ללכת לכיוון השני, מראה מחקר חדש.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

כאשר המדענים הפעילו זרם חשמלי לתאי גזע עצביים אנושיים שהוזרקו למוחות של חולדות, התאים נעו לעבר אזור חדר החלב התחתון של החדר וחדר לרוחב, במקום אל נורת חוש הריח שלהם, יעד ברירת המחדל. התוצאה, שפורסמה ב -29 ביוני ב- Stem Cell Reports, עולה כי ניתן להשתמש ביום אחד בהדרכה חשמלית כדי להדריך תאי גזע עצביים לאתרים פגומים במוח.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

"זהו המחקר הראשון שראיתי בו הגירוי נעשה עם אלקטרודות במוח, והוא משכנע לשנות את הזרימה הטבעית של התאים כך שהם נעים בכיוון ההפוך", תא גזע מומחה אלן Trounson של מכון הדסון באוסטרליה אומר המדען. "לטכניקה יש אפשרויות טובות ליישומים כי הצוות הראה שאתה יכול להזיז תאים, ואתה יכול להעביר אותם לתוך אזורים מוחיים שנפגעו קשות."

"לא ציפיתי שניתן יהיה להפוך את כיוון התאים", אומר חבר המחקר, מיני זאו, מאוניברסיטת קליפורניה, דייוויס. המולקולות המכוונות את זרימת התאים במוח הן מצוות מאוד, הוא אומר. כשראה כי גירוי חשמלי יכול להפוך את הכיוונים התאים נסיעות מראה הטכניקה היא "אפילו חזקה יותר ממה שחשבנו" להנחיית תאי גזע עצביים.

החוקרים מעוניינים לפקח על תאי גזע עצביים כדי להוביל אותם לרקמות שנפגעו ממחלה, כגון פרקינסון, או מפציעה חמורה, כגון משבץ או משברים, ולהחיד תאים בריאים. תאי גזע עצביים של יונקים מאוחסנים עמוק במוח באזור החדר מתחת למחצה ובהיפוקמפוס, וצריכים לנסוע למרחקים ארוכים כדי להגיע לתאים פגועים בקליפת המוח או במקומות אחרים. רמזים כימיים וסלולריים דורשים תאי גזע עצביים לנוע, אך עבור טיפולי תאי גזע החוקרים זקוקים לדרך ישירה יותר להנחיית התאים, אומר ג'או.

חוקרים עבדו עם מדריכים כימיים כדי להעביר את התאים לזוז, בהסתמך על אלה שכבר נמצאים במוח ואלו שפותחו במעבדה ונותחו כסמים. מחקרים קודמים הראו גם כי גירוי חשמלי יכול לשדל תאים בצלחת לזוז. אבל עושה את זה קורה חיה חיה נראה הרבה יותר מאתגר. כל תאי העצב במוח יכולים להיות מושפעים על ידי גירוי חשמלי. ג'או ועמיתיו נאלצו להבין כיצד לקבל רק את תאי גזע עצביים מוזרקים כדי להגיב לגירוי זה.

במחקר החדש, החוקרים הזריקו תאי גזע עצביים אנושיים, המתויגים עם סמן EGFP של פלואורסצנט, אל מרכז זרם הגדילה המקורי של מוחם של חולדות. זרם זה בדרך כלל מנחה תאים עצביים המתהווה הנורה חוש הריח. אבל כאשר האלקטרודות הושתלו במוחם של החולדות והזרם הופנה כנגד הזרם הרגיל של זרם ההגירה המקורי, התאים המוזרקים עברו בכיוון ההפוך.

לאחר שלושה שבועות ושוב לאחר ארבעה חודשים, התאים עדיין נראו נודדים לכיוון ומתקהלים באזור החדר התת-חדרי ובחדרי החדר. היו סימנים לכך שחלקם הבדילו בין נוירונים, אסטרוציטים, מיקרוגליאה או אוליגודנדרוציטים - שינוי בזהות הסלולרית, המרמז על כך שהתאים יכולים להשתלב ברשת העצבים ואולי להחליף תאים פגומים.

אוון סניידר של סנפורד ברנהם פרביס גילוי רפואי המכון אומר הנתונים משכנעים כי התאים מגיבים זרם חשמלי. "העבודה היא הוכחה מעניינת של מושג", הוא אומר למדע, "אבל האתגר יהיה, איך נעשה זאת במסגרת קלינית?"

Trounson  מציין כי המוח מכרסם המוח האנושי שונים, ולכן בדיקות של הטכניקה צריך להיעשות פרימטים ליד לראות אם זה עובד באופן דומה. הוא וסניידר שואלים אם חולים ירצו שהאלקטרודות המושתלות במוח יניעו תנועה כזו של תאים. Trounson מודה כי השתלת אלקטרודות במוח האנושי אינה נוהג מקובל בטיפול בחולים עם גירוי מוחי עמוק, ולכן הטכניקה אינה חדשה לחלוטין. אבל אפשרויות גירוי חשמלי פולשני פחות יהיה שימושי, הוא אומר.

הצוות של Zhao הוא הגדרת מחקרים פרימטים להסתכל לתוך יישום פחות פולשני ששולח גירוי חשמלי דרך הגולגולת. הוא אומר באמצעות הטכניקה לתקן מחלות ניווניות היא קצת בעתיד, אבל הוא מאמין שהתוצאה היא צעד גדול לקראת זה

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם