שימור דם טבורי תאי גזע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: להורות לתאי גזע לבנות עצם חדשה



מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: להורות לתאי גזע לבנות עצם חדשה

חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בסאן דייגו גילו דרך פשוטה ויעילה לגרום לתאי גזע פלוריפוטנטיים לחדש רקמת עצם – באמצעות הזנה באדנוזין – מולקולה המופיעה בהליכים טבעיים בגוף. רקמת העצם שנוצרת מתאי גזע מסייעת לתקן מפגעי עצם הגולגולת בעכברים, זאת מבלי לגרום להתפתחות גידולים או זיהומים.

עבודה זו עשויה לסלול את הדרך לטיפוליים רגנרטיביים למטופלים הסובלים ממומי עצם חמורים ולחיילים שנפצעו קשה. ממצאי המחקר פורסמו ב-31 לאוגוסט בכתב העת Science Advances ועשוי להוביל גם לדרך פשוטה, מדידה ולא יקרה ליצור אוכלוסייה טהורה של תאים בוני-עצם.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

"אחת המטרות הרחבות של המחקר שלנו היא להפוך טיפולים רגנרטיביים לנגישים יותר ורלוונטיים מבחינה קלינית. זאת באמצעות פיתוח דרכים פשוטות, יעילות וחסכוניות להנדסת תאים אנושיים ורקמות שונות", כך אמרה שייני וורגהסה, פרופסור להנדסה ביולוגית באוניברסיטת קליפורניה בסאן דייגו ומחברת ראשית של המחקר.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

תאי גזע פלוריפוטנטיים מסוגלים להפוך לכל סוג תא בגוף, כגון שריר, לב, עור או עצם – באמצעות הליך הנקרא בידול. יכולת זו מעניקה לתאי גזע פלוריפוטנטיים את האפשרות להוות בסיס לשימושים טיפוליים שונים לתיקון וחידוש רקמות ואיברים.

הקושי העיקרי של הליך זה טמון בכך שתאי הגזע אכן יתבדלו לסוג התא הרצוי שיתפקד בצורה טובה בגוף. הנחיית הבידול של תאי גזע דומה לבישול באמצעות מתכון מורכב, ההליך כולל רשימת מרכיבים ארוכה ודורש רצף צעדים ארוך שגורם להליך להיות יקר ומתמשך.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

אתגר נוסף העומד בפני החוקרים בתחום זה הוא ייצור רקמות או איברים מתאי גזע מבלי לפתח טרטומות – גידולים המורכבים ממגוון רקמות של איברים שונים. גידולים אלה עשויים להתפתח לאחר השתלת תאי גזע, זה מתרחש כאשר חלק מתאי הגזע הפלוריפוטנטיים יוצאים משליטה ומתחילים להתרבות בצורה כאוטית.

וורגהסה והצוות שלה הוכיחו שהם מסוגלים לשלוט בבידול של תאי גזע פלוריפוטנטיים אנושיים לאוסטאובלסטים פונקציונליים – תאים בוני עצם, באמצעות הוספת מולקולת אדנוזין לתוך אמצעי הגידול שלהם. בדומה לתאי עצם חיים בגוף האדם, האוסטאובלסטים המתקבלים בונים יותר רקמות עצם עם כלי דם. כאשר התאים הושתלו בעכברים בעלי פגמי עצם, האוסטאובלסטים יצרו רקמות עצם חדשות בקרב המאחסן החי וללא סימן להתפתחות טרטומות.

"זה מדהים שמולקולה יחידה יכולה לכוון את הגזע לצורתו הייעודית. אנו לא צריכים להיעזר בקוקטייל מורכב של מולקולות קטנות, גורמי גדילה או תוספים אחרים על מנת ליצור אוכלוסייה של תאי עצם מתאי הגזע פלוריפוטנטיים אנושיים בדומה לתאי גזע פלוריפוטנטיים", אמרה וורגהסה.

מקורה של עבודה זו הוא במחקר קודם שנעשה על ידי קבוצתה של וורגהסה, שמטרתו להבין כיצד מינרלים של סידן פוספט המצויים ברקמת עצם גורמים לתאי גזע להתבדל לאוסטאובלסטים. הצוות גילה שתאי גזע תופסים סידן פוספט על מנת לייצר ATP – מולקולה מטבולית שלאחר מכן מתפרקת לאדנוזין ומאותת לתאי הגזע להפוך לאוסטאובלסטים.

2023 UK perfect replica cartier watches with high quality on sale.
1:1 best replica watches UK in discount from online store. Fast shipping. Money back guaranty.

"תהינו מה יקרה אם נפסח על הצעדים האלה ופשוט נזין את אמצעי ההתרבות באדנוזין – וזו הייתה ההשראה למחקר הנוכחי", אמרה וורגהסה.

כעת צוותה של וורגהסה חוקר כיצד בדיוק האדנוזין מאותת לעידוד היווצרות העצם. עד כה, הם ייחסו את האיתות לקולטן על פני השטח של התא הנקרא A2bR, שנקשר לאדנוזין. אך על פי החוקרת, מנגנון זו דורש מחקר המשך.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

מיקי שחם, liki shacham. דם טבורי, דם-טבורי, בנק דם טבורי, סיטוג'ן, תאי גזע


 




חזרה למאמרים»


לאתר בנק החיים

מאמרים דם טבורי

להגרלת מנוי שימור דם טבורי חינם